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KANATA 150?

January 12 @ 6:00 pm9:00 pm

|Recurring Event (See all)
Daily until February 18, 2017

*Le français suivant*

The City of Ottawa and Government of Canada are celebrating the 150th anniversary of the Dominion of Canada with events, promotions, and other ambitious goals to increase Canadian pride and patriotism. These festivities are promoting both the history and future of the nation state confederated in 1867. Canada is a country built from settler colonialism, which leaves the question of how the Indigenous peoples of this land are meant to participate in these celebrations. KANATA 150? (January 12 – February 18), a nod to the origin of the country’s name, presents seven emerging Indigenous artists reflecting on the nature of “Canada 150”.

ALEXANDRE AIMÉE (Métis) explores her female Indigenous ancestry with a mixed media work, inspired by her family folklore and her grandmother’s sacrifices – reflective of the colonial history of women being utilized to populate a growing country. The objects of OO AQPIK (Inuit) merge the reverence of the iconic crown (calling to mind the foundation of today’s Canada) with the practicality and function of ear muffs, connecting the common appropriation of Inuit and Indigenous creations into benign objects. CHRISTIAN CHAPMAN (Anishinabe) paints as a means of respect to the past, to keep his ancestor’s stories alive for future generations. Chapman’s painting, created for this exhibition, incorporates woodland florals and photographs of bees as a warning signal of their declining population and possible planetary catastrophe. The Modified Landscapes of SHELBY LISK (Haudenosaunee) see Canadian legislature regarding the Indigenous superimposed onto traditional landscapes of Canada – highlighting the history of the claimed Canadian landscape, while her video work Aksótha examines the history of the artist’s grandmother while reflecting on her own identity. MIQUE MICHELLE (Anishinabe) brings her vibrant woodland-inspired artwork directly to the walls of the gallery exploring the theme of cultural appropriation, as well as photographs exposing the devastated and overlooked state of education for Indigenous youth in Ontario. BARRY POTTLE (Inuit) and his series of photographs highlight the danger of climate change as it continues to alter the land and water across the country. Pottle believes that all citizens must work together to solve this crisis – and in so doing can find meaningful connection. KRYSTLE RETIEFFE (Mi’kmaq) uses her powerful and colourful paintings to share her culture and spirituality. Her perspective as a Keeper of the Drum determines how she views her role as an artist in 2017: “a shiner of light in the darkness.”

KANATA 150? acts as a venue for the variety of perspectives, reactions and works from seven emerging artists, exhibited at a time where the identity of a young country is being both praised and defined.

Text by Rose Ekins, Curator

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Veuillez nous joindre pour le vernissage de KANATA 150? le jeudi 12 janvier 2017 de 18h00 à 21h00 à Studio Sixty Six.

Gratuit – Bar et grignotines
Édiffice accessible
Cet événement a lieu sur le territoire non-cédé de la Nation algonquine Anishinabeg

La Ville d’Ottawa et le Gouvernement du Canada célèbrent le 150ième anniversaire du Dominion du Canada par l’entremise d’événements, de promotion et d’autre grandes entreprises pour épanouir la fierté et le patriotisme canadien. Ces activités célèbrent l’histoire et l’avenir de la nation qui a été confédérée en 1867. Le Canada étant un pays issu du colonialisme la question se pose : comment verrait-on les peuples Autochtones du Canada participer à ces célébrations? KANATA 150? (12 janvier au 18 février), un clin d’oeil vers l’origine du nom du pays, présente sept artistes émergents Autochtone réfléchissant sur la nature du «150ième du Canada.»

Alexandre Aimée (Métis) explore son héritage autochtone féminin en utilisant des médias mixtes tirés de son folklore familial et des sacrifices de sa grand-mère – un rappel du narratif colonial d’utiliser les femmes pour peupler un pays grandissant. Les Oo Aqpik (Inuit) marient la révérence de la couronne (rappelant la fondation du Canada contemporain) avec la banalité fonctionnelle des cache-oreilles, dans un parallèle de l’appropriation culturelle d’oeuvres inuites ou autochtones pour en faire des objets banales. Christian Chapman (Anishinabe) peint afin d’honorer le passé et de transmettre les histoires ancestrales aux générations à venir. Les peintures de Chapman, créées particulièrement dans le cadre de cette exposition, incorporent des motifs floraux et d’insects du style woodland et particulièrement des abeilles afin d’avertir le public des effets désastreux du déclin de la population d’abeilles et des répercussions catastrophique que ça pourrait engendrer pour la planète. Les paysages modifiés de Shelby Lisk (Haudenosaunee) superimposent l’assemblée législative canadienne et les territoires traditionnels du Canada soulignant l’histoire de l’appropriation de paysages canadiens. Sa vidéo Aksótha examine l’histoire de la grand-mère de l’artiste tout en réfléchissant sur l’historique personnel de l’artiste. Mique Michelle (Anishinabe) nous partage ses oeuvres de style woodland-graffiti vibrant, sur les murs de la gallerie en explorant les thèmes de l’appropriation culturelle ainsi que ses photos exposant à quel point l’éducation pour la jeunesse autochtone est souvent délaissée ou dénigré en Ontario. Barry Pottle (Inuit) et sa série de photos soulignent les dangers du changement climatique qui affectent continuellement la terre et l’eau dans tous les coins du pays. Pottle croit que tous citoyens se doivent de travailler ensemble pour résoudre cette crise tout en créant des liens puissants. Krystle Retieffe (Mi’kmaq) partage sa culture et spiritualité à travers ses oeuvres colorées et inspirantes. Son rôle d’artiste en 2017 est grandement influencé par sa perspective en tant que Gardienne du tambour : elle fait briller la lumière dans la pénombre.

KANATA 150? Se veut un espace où les oeuvres, réactions et perspectives de 7 artistes émergents sont exposé dans un contexte où l’identité d’un jeune pays se voit définir et être célébré.

Texte par Rose Ekins, Curator
Traduit par Véronique Maggiore, bénévole

Details

Date:
January 12
Time:
6:00 pm – 9:00 pm
Event Categories:
,
Website:
https://studiosixtysix.ca/

Organizer

Rose Ekins
Phone:
613-233-8699, ext. 244
Email:
rekins@ottawaartgallery.ca

Venue

Studio Sixty Six
66 Muriel Street, Unit 202
Ottawa, K1S4E1
+ Google Map
Phone:
613-800-1641
Website:
studiosixtysix.ca